تداوی کانسر: حمله به هدف به عوض مواد انفجاری! (سیتوستاتیک)

در قدم اول استفاده از ادویه سیتوستاتیک در تداوی کانسر ها یک انقلاب را بر پا نمود. اما این ادویه تمام حجرات را مورد حمله قرار داده، علاوه از تخریب حجرات کانسری، حجرات نارمل را نیز تخریب مینماید. این مسله دشواری بزرگ و اساسی استفاده از مواد سیتوستاتیک را تشکیل میدهد.
مسلح ساختن انتی بادی ها غرض حمله بر حجرات کانسری یکی از مسایل اساسی تحت بررسی میباشد «انتی بادی . . . » . این مسله بسیار دقیق با حجرات کانسری ارتباط دارد. کدام مریضان در برابر این تاثیرات نتایج مثبت خواهد داد، تا هنوز زیر سوال قرار دارد؟
سیتوستاتیک ها مواثریت بزرگی را در تداوی کانسر ها به وجود آورد. Mechlorethamin از سال ۱۹۴۲ اولین مواد مواثر برای تداوی کانسر ها بود و بعدا از ۱۹۶۵ مواد دیگر (نمک Platin ) بصورت سیستیمیک مورد تحقیق قرار گرفت و اولین بار چانس بهبودی مریضان را نشان داد. مولیکول های که قدرت مجادله قوی داشت تمام حجرات را مورد حمله قرار داد و در قدم اول حجرات که نشو نمای سریع تر داشت. این خصوصیات غیر وصفی بزرگ‌ترین نقطه ضعف استفاده از این ادویه می‌تواند باشد.
محققین بعد از سال ۱۹۸۰ به اندیشه جدیدی افتیدند و مطرح نمودند که باید انتی بادی ها را مسلح ساخت که حجرات خاص و هدفمند را مورد حمله قرار می‌دهد.
بصورت عموم نظر به شیموتراپی بهتر تحمل شده می‌تواند و نظریه ای شان بر این امر استوار بود که: ساختمان سطحی حجرات کانسری مانند انتی ژن ها تاثیر می‌کنند. علاوتا به آنها پروتئین و گلیکوپروتین نیزمربوط میباشد. اینها هدف اصلی انتی بادی ها و یا قسمت های از انتی بادی میباشد. در این انتی بادی ها بصورت بنفسهی سیتوستاتیک ها “ Linern” ( مولکیول های کوچک، تصویر دیده شود) چسبیده است.
این ترکیب از طریق انفوزیون برای مریض تطبیق میگردد. بعدا یکی بعد دیگر پیش می‌رود. در قدم اول انتی بادی ها رزق شده به ساختمان های سطحی حجرات کانسری می‌رسد. از طریق اندوسیتوز از غشای حجروی به داخل حجره نفوذ مینماید. انتی سیکلین، فلوروزیر انتاگونیست، وینکا الکالوید و سایر رادیونکلوید ها از این نوع می‌توانند باشند. بعدا به دی آن ا حجروی حمله مینماید.ه
دکتور Athanasios Mavratzas مینویسد “ تاثیرات انتی بادی ترکیبی همیشه بهتر قابل تحمل میباشد، این سیتوستاتیک قوی قانونا با قدرت بلند مخصوصا به حجرات تومورال می‌رسد”
مستحضرات انتی بادی های ترکیبی که تا کنون اجازه تطبیق داده شده عبارت است از:
Trastuzumab-Emtansin (Kadcyla) برای کانسر های ثدیه که HER2 مثبت دارد استفاده می‌شود،
Gemtuzumab- Ozogamicin (Mylotarg) در AML (Acute myeloid leukemia) همراه با Daunorubicin/Cytrabin قابل تطبیق میباشد،
Inotuzumab- Ozogamicin (Besponsa) در AML که CD22 مثبت دارند استفاده می‌شود،
Brentuximab- Verdotin (Adcetris) در موربوس هودجکن ، اناپلازی لمفوما حجرات بزرگ و یا لمفوم جلدی حجرات T می‌تواند استفاده گردد.

.
نوت: اصطلاح مواد انفجاری (سیتوستاتیک) اینجا به خاطری استفاده شده است که هم حجرات کانسری و هم سالم را از بین میبرد.
منبع : DockCheck news
Montag, 26. November 2018 ( ۵ قوس ۱۳۹۷مطابق ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may also like these