فقره صدری ششم (T6)

اجزای یک فقره صدری، در یک فقره  صدری از mid- thoracic region به بهترین وجه نشان داده شده میتوانند. این اجزا عبارتند از:

  • جسم فقری یا vertebral body که در قدام قرار داشته و بشکل مقطعی از یک استوانه میباشد. سطوح علوی و سفلی جسم هموار بوده و توسط یک  Intervertebral disc با جسم فقرات بالایی و پایینی خود مفصل میشود.
  • Pedicle  های راست و چپ عبارت از لوله های استخوانی استند که از قسمت خلفی جسم خارج شده بطرف خلف و وحشی میروند.
  • Pedicle ها خلفا ً به یک صفحه استخوانی هموار و عمودی میانجامند که بنام Lamina یاد میگردد. Lamina های راست و چپ در خط متوسط با هم یکجا میشوند pedicle. و laminaمجموعا ً بنام  vertebral archیاد میگردند.
  • Vertebral foramen  که در قدام توسط وجه خلفی جسم، در جوانب توسط pedicles ،و در خلف توسط laminae تحدید میگردد.

Vertebral foramen  های فقرات با همدیگر یکجا یک کانال طولانی را میسازند که در تمام طول ستون فقرات موجود بوده حاوی  spinal cord یا نخاع شوکی میباشد.

  • Spinous process یا بارزات خار مانند از محل اتصال lamina های راست و چپ بطرف خلف و سفلی متبارز گردیده اند.
  • Transverse process  یا بارزات مستعرض که دو عدد بوده و از محل اتصال pedicle با lamina در هردو طرف نشئت کرده بصورت عرضانی سیر میکنند.

هرگاه یک فقره صدری را از منظره جنبی مشاهده کنیم، ساختمانهای ذیل دران قابل دید میباشد:

  • از محل اتصال هر pedicle با lamina مربوطه آن یک process superior articular بطرف بالا و یک            inferior articular process بطرف پایان سیر میکند. این بارزات دارای سطوح مفصلی کوچک بنام inferior &      superior articular facet  میباشند. Superior facets های یک فقره با inferior facet های فقره بالایی آن مفصل شده و در نتیجه گفته میتوانیم که دو فقره مجاور توسط سه مفصل با یگدیگر وصل میشوند: اولی بین جسم فقرات بوده و دو مفصل دیگر بینarticular process  های شان واقع میگردد.
  • از منظره جنبی pedicle بمراتب باریکتر از جسم فقره بوده و در نتیجه در تحت هر pedicle یک inferior vertebral notch  بزرگ دیده میشود. در بالای pedicle نیز یک دندانه کم عمقتر بنامSuperior vertebral notch  قرار دارد. این دندانه های علوی و سفلی با همدیگر یکجا شده و Intervertebral foramina را در جوانب ستون فقرات میسازند که از طریق همین foramen ها اعصاب شوکی که از cord spinal منشا میگیرند، بخارج از ستون فقرات عبور میکنند.

فرق عمده با سایر فقرات:

  • فقرات صدری یا thoracic برای مفصل شدن با اضلاع سطوح مفصلی بنام costal facets دارند که در جوانب جسم فقری و بالای  transverse process های شان واقع میباشد.

About the Author

Ahmad Neyazi

Ahmad Neyazi - احمد نیازی : http://amsa-afghanistan.org/Blog/ahmad-neyazi/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may also like these