مخیخ (Cerebellum)

Cerebellum خلفتر از pons و medulla درposterior cranial fossa قرار داشته و ازcerebrum توسط یک extension dural که cerebelli tentorium نامیده میشود، جدا شده است.
Cerebellum از یک قسمت مرکزی بنام vermis که در midline قرار دارد ، و دو نیم کره جنبی یا lateral hemispheres ساخته شده است. دارای دو وجه علوی و سفلی میباشد. در surface superior مخیخ کدام سرحد مشخص
بین vermis و نیم کره ھا وجود ندارد؛ در حالیکه در surface inferior ھردو نیم کره توسط یک فرورفتگی عمیق بنام vallecula از ھم جدا شده اند. Vermis در عمق این فرورفتگی قرار دارد. نیم کره ھا بطرف قدام و خلف فراتر ازvermis
امتداد مییابند و توسط anterior. notch cerebellir &posterior. از ھمدیگر جدا میشوند. در سطح مخیخ تعداد زیادی fissure ھا دیده میشوند که تقریبا ً موازی با ھم سیر میکنند. این fissure ھا سطح مخیخ را به نواحی باریک برگ مانند که بنام folia یاد میشوند، تقسیم میکند.اکثریت این folium ھا بصورت مستعرض قرار دارند. در یک مقطع عمودی مخیخ ساختمان یک درخت را بیاد میاورد، و بھمین خاطر بنام life of tree یا vitae-arbor نیز یاد میشود.
تعدادی از fissure ھای سطح مخیخ، عمیقتر از دیگران بوده و در نتیجه مخیخ را به lobe ھا تقسیم میکند که این لوبھا بالنوبه به lobule ھا نیز تقسیم میشوند. عمیقترین fissure ھا در مخیخ عبارتند از:
1 .fissure Primary :که در surface superior قرار دارد؛ و
Posterolateral fissure .2 که در inferior surface قرار دارد.

این fissure ھا مخیخ را به سه لوب تقسیم میکنند یعنی:

قسمتیکه در قدامprimary. fissure قرار دارد بنام lobe anterior یاد میشود؛
قسمتیکه در بین ھردو fissure نامبرده قرار دارد بنام lobe middle یا بعضا ً بنام lobe posterior نیز یاد میشود؛ و
قسمت متباقی مخیخ بنام lobe flocculonodular یاد میگردد. لوبھای قدامی و متوسط را مجموعا ً بنام cerebelli corpus نیز یاد میکنند.

rmis شکل مشѧابھ بیѧک کѧرم یѧا worm را دارد. ایѧن قسѧمت از بѧالا بѧھ پѧایین از lingula ،lobule central و culmen
(کѧھ مربѧوط لѧوب قѧدامی میباشѧند)، declive ،folium ،tuber ،pyramis و uvula) کѧھ مربѧوط لѧوب متوسѧط میباشѧند)، و
nodule) کѧѧѧھ در lobe flocculonodular قѧѧѧرار دارد)
ساختھ شده است.

About the Author

One thought on “مخیخ (Cerebellum)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may also like these