معرفی بعضی از پایگاه های معتبر لاتین

« معرفی برخی از پایگاه های اطلاعاتی لاتین »
ScienceDirect (www.sciencedirect.com)
سرویس اطلاعات الکترونیکی برای دسترسی به مجلات تمام متن از انتشارات Elsevier است. عنوان Elsevier برگرفته از نام لوئیس الزویر (Lowy’s Elsevier) و یکی از اولین ناشرانی است که به چاپ مجلات علمی پرداخته است. از بزرگ‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی در حوزه‌های مختلف علمی مانند علوم طبی و پژوهش‌های مرتبط با آن همچون فیزیولوژی، آناتومی، دواسازی و …، علوم ابتدایی شامل علوم ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و …، علوم انجینیری شامل برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران و …، علوم کشاورزی و نجوم، علوم انسانی، علوم اقتصادی و علوم اجتماعی و مدیریتی می‌باشد.

Springer (www.springerlink.com)
از قوی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی با بیش از ۱۵۰ سال سابقه در حوزه‌های مختلف علمی مانند علوم طبی، علوم ابتدایی، علوم فنی و انجینیری، علوم کشاورزی است که به چاپ و نشر تعداد زیادی مجله و کتاب می‌پردازد. این پایگاه اطلاعاتی سالیانه بیش از ۳۰۰۰ کتاب جدید و ۱۶۰۰ مجله را که به صورت الکترونیکی تمام متن نیز در دسترس می‌باشد را به چاپ می‌رساند. همچنین امکان جستجو در متن کتاب و جستجوی همزمان در بین کتب و مجلات وجود دارد. ذکر این نکته ضروری است که هر ناشر مجلات خود را در کشورهای مختلفی چاپ و منتشر می‌کند. به عبارت دیگر ممکن است یکی از مجلات Springer در آلمان و دیگری در آمریکا چاپ شود.

IEEE (www.ieee.org)
انجمن انجینیران برق و الکترونیک که با انتشار بیش از یکصد مجله تخصصی و مجموعه مقالات کنفرانس در سال، یکی از معتبرترین بانک‌های اطلاعاتی در حوزه‌های انجینیری و به ویژه انجینیری برق، کامپیوتر و مهندسی پزشکی می‌باشد. از بخش‌های مختلف این پایگاه اطلاعاتی می‌توان به مجموعه مقالات چاپ شده در مجلات IEEE/IEE، مجموعه استانداردهای IEEE/IEE، مجموعه کنفرانس‌های IEEE Computer Society و مجموعه کنفرانس‌های IEEE/IEE اشاره نمود.

John Wiley (www.onlinelibrary.wiley.com)
پیش از این با نام Wiley InterScienc شناخته شده بود و پس از ادغام John Wiley و Blackwell هم اکنون تمامی نشریات و کتاب‌های این دو ناشر بزرگ در Wiley Online Library قابل دسترس می‌باشد که امکان دسترسی به چند هزار مجله و چند صد هزار مقاله بسیار معتبر و با درجه علمی بالا به صورت online را فراهم کرده است. این نشریات حوزه بسیار متنوعی از علوم طبی تا فنی و انجینیری، علوم انسانی، علوم اقتصادی، علوم پایه و علوم کشاورزی و زیستی دارد.

Taylor and Francis (www.tandfonline.com)
در سال ۱۷۹۸ ریچارد تیلور (Richar Taylor) با تاسیس مجله Philosophical Magazine و سپس با پیوستن دکتر ویلیام فرانسیس (William Francis) در سال ۱۸۵۲، نهایتا در سال ۱۹۳۶ موسسه خصوصی انتشارات علمی Taylor & Francis راه‌اندازی شد. با رشد سریع در دو دهه اخیر، Taylor & Francis به یک ناشر بین‌المللی تبدیل شده است. این ناشر بیش از هزار عنوان مجله پژوهشی منتشر می‌کند و در حال حاضر دامنه موضوعی وسیع اعم از کشاورزی، هنر، علوم رفتاری، علوم طبی و زیستی، خدمات شهری، زمین شناسی، آموزش و پرورش، فنی و انجینیری، ریاضیات، آمار و … را پوشش می‌دهد.

IOP (www.iop.org)
در سال ۱۸۷۴ توسط انجمن فیزیک انگلستان بنیانگذاری شده و از مراجع مهم علوم پایه و رایج در رشته فیزیک و علوم وابسته به آن است و انتشارات چاپی و الکترونیکی آن در میان ناشران علمی از اعتبار بالایی برخوردار است. IOP: Institute of Physics بیش از ۴۰ عنوان نشریه معتبر منتشر می‌کند. موضوع اصلی آن فیزیک است و شامل: فیزیک کاربردی، پلاسما، نور، اتمی و مولکولی، فیزیک هسته‌ای و انرژی، فیزیک ریاضیات و … می‌باشد.

ProQuest (www.proquest.com)
مجموعه‌ای شامل پایان نامه‌ها، مقالات، نشریات علمی و … می‌باشد. این مجموعه اطلاعاتی از ناشران مختلف از قبیل CRCPress, Oxford و … را جمع‌آوری کرده و امکان دسترسی به متن کامل مقالات و پایان نامه‌ها را برای محققین فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی موجود در آن، پایگاه اطلاعات پایان نامه‌ها می‌باشد که چند میلیون پایان نامه را از چند صد دانشگاه جهان در مقطع تحصیلات تکمیلی پوشش می‌دهد. در زمینه علوم طبی، فنی و انجینیری، علوم انسانی، علوم اقتصادی، علوم اجتماعی و علوم پایه فعالیت می‌کند.

World Scientific (www.worldscientific.com)
این شرکت در سال ۱۹۸۱ تاسیس شده و مدیریت اصلی آن در کشور سنگاپور است. در سال حدود ۵۰۰ کتاب و بیش از ۱۲۵ مجله در رشته‌های مختلف چاپ می‌کند. در حوزه‌های مختلف علمی مانند علوم طبی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم اقتصادی و مدیریتی فعالیت می‌کند.
گرد آورنده: عبدالقدیر ”امیری”

About the Author

Ahmad Neyazi

Ahmad Neyazi - احمد نیازی : http://amsa-afghanistan.org/Blog/ahmad-neyazi/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

You may also like these